събота, 22 декември 2012 г.

УЕКГЛБ - Управление експлоатацията на кораба и грижа за лицата на борда




1. Конвенцията за режима на корабоплаване по река Дунав валидна и сега е:
а)Сключена в Букурещ през 1908 година.
б)Сключена в Белград през 1948 година.
в)Сключена в Будапеща през 1958 година.
г)Сключена във Виена през 1876 година.

2.Съгласно Конвенцията за режима на корабоплаването по река Дунав, плаването по Дунава за военните кораби на всички недунавски държави се:
а)Разрешава се със съгласието на държавите през териториалните води на които ще се извърши праването.
б)Забранява
в)Разрешава се само от Дунавската комисия.
г)Разрешава само от комитета по вътрешно воден транспорт.

3.Съгласно Конвенцията за режима на корабоплаването по река Дунав:
а)Корабоплаването по Дунава е свободно и открито за гражданите, търговските кораби и стоките само на западно европейските държави.
б)Корабоплаването по Дунава е свободно и открито за гражданите, търговските кораби и стоките само на крайдунавските държави.
в)Корабоплаването по Дунава е свободно и открито за гражданите, търговските кораби и стоките само на европейските държави.
г)Корабоплаването по Дунава е свободно и открито за гражданите, търговските кораби и стоките на всички държави.

4.Според Кодекса на търговското корабоплаване, сделките за прехвърляне собственоста на кораб или право на оперативно управление на кораб се:
а)Извършват в писмена форма, заверена от директора на дирекция морска администрация където е регистриран кораба.
б)Извършват в писмена форма, заверена в министерството на транспорта.
в)Извършват в писмена форма, заверена от Българската търговско-промишлена палата.
г)Извършват в писмена форма с нотариално заверени подписи.

5.По смисъла на Кодекса на търговското корабоплаване, корабопритежател е:
а)Лицето, което експлоатира кораба от свое име независимо от това, дали е собственик на кораба или го ползува на друго законно основание.
б)Лицето, което  е собственик на кораба на законно основание.
в)Лицето, което  е притежател на кораба.
г)Водачът на кораба когато е в задгранично плаване.

6.Според Кодекса на търговското корабоплаване, капитана на кораба може да свика корабен съвет:
а)По нареждане на корабопритежателя
б)По искане най-малко на половината от пътниците или екипажа
в)В случай на опасност за пътниците, екипажа и товара

7.Съгласно Кодекса на търговското корабоплаване, корабният съвет има следните правомощия:
а)Решението на корабният съвет, взето с квалифицирано мнозинство с по-вече от 2/3 от членовете на корабния съвет е окончателно и подлежи на изпълнение
б)Корабният съвет не може да ограничава правата на капитана. Решението на капитана е окончателно, макар и да противоречи на мнението на корабния съвет
в)Корабният съвет може да ограничава правата на капитана, с изключение на решението на капитана за напускане на кораба от пътниците и екипажа при опасност от гибел

8.Според кодекса на търговското корабоплаване, при окомплектоване на българските кораби с екипаж се прилагат следните изисквания:
а)Корабният екипаж се окомплектова с правоспособни лица независимо от тяхното гражданство
б)Корабния екипаж се окомплектова от морски правоспособни лица, навършили най-малко 21 години
в)Корабният екипаж се окомплектова, като не по-малко от 25 на сто от длъжностите на изпълнителско ниво са български граждани.

9.Съгласно изискванията на кодекса на търговското корабоплаване, правилата относно корабите се прилагат спрямо корабите в строеж:
а)След монтиране на движителите и средствата за управление
б)След залагане на кила
в)След пускането им на вода

10.Съгласно изискванията на кодекса на търговското корабоплаване, вписването на български кораби се извършва:
а)В регистрите на нотариалните кантори по места
б)В регистрови книги на корабите, водени от Изпълнителна агенция"Морска администрация"
в)В регистрите на районните съдилища по домуване на корабособственика

11.Функциите на орган за речен надзор в Република България се изпълняват от:
а)ИА" Проучване и поддържане на р.Дунав"
б)ИА" Пристанищна администрация"
в)Капитаните на пристанищата на всяка от крайбрежните държави за съответния свой участък на р.Дунав

12.Съгласно "Правила на речния надзор по р.Дунав", оформянето на пристигането и заминаването на корабите се извършва от :
а)Капитанът на пристанището 
б)Регистровите служби във всяко пристанище
в)Пристанищният оператор на понтона, където престоява кораба

13."Правила на речния надзор по р.Дунав" е:
а)Нормативен документ издаден от речната администрация на Република България
б)Нормативен документ издаден от Дунавската комисия
в)Съвместен нормативен документ, издаден от специализираните речни администрации на РБългария и Румъния

14.В общият случай, речната граница между българия и румъния е определено да преминава:
а)По талвега на реката при най-ниски води, когато тя тече в едно единствено легло
б)По талвега на реката при най-високите води, когато тя тече в едно легло
в)По средата на реката при най-ниските води, когато тя тече в едно единствено легло


15.Съгласно нормативната база, регламентираща предотвратяването на замърсяването на водите на р. Дунав от кораби, корабите които не са снабдени с уредба за обработване на сточните води, трябва:
а)Да ги съхраняват на борда и да ги предават в приемни устройства в посещаваните пристанища
б)Да ги изхвърлят зад борд само когато кораба се намира в участък, където скоростта на течението превишава 5 км/ч
в)Да ги изхвърлят зад борд само когато се намират на разстояние не по-малко от 30 км от населено място

16.Съгласно нормативната уредба за разследване на авариите, авариите се категоризират на:
а)Потъване, сблъскване, засядане;
б)Разрушаване, потъване, нарушена мореходност;
в)Много тежко произшествие, тежко произшествие, морски инцидент;

17.Корабният дневник се води по:
а)Източно европейско време;
б)Корабния часовник;
в)Средно европейско време;


18.В корабния дневник трябва да се пише:
а)Само със съкращения;
б)Много подробно и описателно, без да се използват съкращения;
в)Сбито, точно и достатъчно ясно, за да не се допускат грешни тълкувания;

19.Ако е необходимо да се внесат поправки или допълнения в запис в корабния дневник, текстът подлежащ на поправка; 
а)Текстът трябва да бъде изтрит;
б)Трябва да бъде заграден в скоби и зачеркнат с тънка линия по начин, че да личи предишното вписване;
в)Текстът трябва да се "побели" със специален химикал;

20.Корабният дневник е основен официален документ, в който се отразява:
а)Непрекъснатата дейност на кораба в цялото й многообразие, а така също обективните условия и обстоятелства, свързани с нея;
б)Работата на кораба само по време на плаване;
в)Само повредите по корпуса на кораба и извършените ремонтни работи;

21.Правния режим на водните пространства и пристанищата в Република България се урежда от:
а)Указ за администрацията на пристанищата и крайбрежията на Република България;
б)Закон за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България;
в)Указ за териториалните води, откритото море и пристанищата на Република България;

22.Безекипажен кораб, съгласно "Наредба № 3 за обслужване на безекипажните кораби" е:
а)Несамоходен плавателен съд, предназначен за превоз на товари, който в момента е технически негоден и няма валидни корабни документи;
б)Несамоходен плавателен съд, предназначен за превоз на товари, който конструктивно не е пригоден да има екипаж, няма рулево устройство, вписан е като такъв в съответното пристанище и това му положение е отразено в корабните документи;
в)Кораб, който вследствие на авария е изоставен от екипажа и това е обявено пред компетентните органи по надлежния ред;

23.Условията и редът за вписване на корабите в регистъра на корабите на Република България се уреждат с подзаконовия нормативен акт;
а)Наредба № 4 за устройството и дейността на Българския корабен регистър;
б)Наредба № 1 за вписване в регистъра на корабите;
в)Правилник за прилагане Закона за регистриране и вписване на корабите в регистъра на корабите в българските пристанища;

24."Обща декларация" е документ, който се:
а)Връчва се на капитана на всеки кораб, който напуска българско пристанище;
б)Подава се от името на кораба при отплаване и пристигане в българско пристанище;
в)Изготвя се от капитана на кораб, който е претърпял обща авария;

25.Водната пожарогасителна система трябва да осигурява за всяка част от кораба най-малко:
а)4 струи вода;
б)3 струи вода;
в)2 струи вода;
г)1 струя вода.

26."Запасната плавучест" конструктивно се осигурява чрез:
а)Чрез наблюдаване на разстоянието между действащата водолиния и най ниската водонепроницаема точка от корпуса на кораба.
б)Обучение и натренираност на екипажа за действия при борба с нахлуващата вода.
в)Чрез снабдяване на кораба с необходимото гориво, питейна вода, масла, оборудване и резервни части, необходими за плаването.
г)Чрез разделяне корпуса на кораба на водонепроницаеми отсеци.

27."Жвака-галс" е елемент който служи за:
а)Предава линейното движение на щуртросите към зъбния сектор и превръща линеиното им движение във въртеливо постъпателно на румпелния сектор.
б)Свързва котвената верига с корпуса на кораба и я освобождава при необходимост.
в)Динамично диференцира натоварването между швартовите въжета.
г)Във ветроходството, служи за фиксиране на платното под ъгъл спрямо вятъра.

28.За гасене на електрически инсталации и съоръжения под напрежение трябва да се използва:
а)Обикновена кофпомпа.
б)Пожарогасители с химическа пяна.
в)Корабната водна система за борба с пожари.
г)Пожарогасител с въглероден двуокис.

29.Спасителните средства биват:
а)Колективни и индивидуални.
б)Подръчни и конвенционални
в)Монофункционални и мултифункционални.
г)Спасителни кораби и хеликоптери.

30.Спринклерната система служи за:
а)Гасене на пожари с водна пара.
б)Водоразпръскване и оросяване.
в)Гасене на пожари със специални течности.
г)Определяне на курса на кораба.

31.Ако сте забелязали падането на човек зад борда, Вашите действия трябва да са:
а)Веднага хвърляте спасително средсво и докладвате на вахтения капитан.
б)Докладвате на вахтения капитан и действате по негова заповед.
в)Обявявате общокорабна тревога.
г)Скачате зад борд, зада окажете помощ.

32.За гасене на пожар в жилищни помещения където може да има хора се използва:
а)Водогасене или при необходимост - пеногасене.
б)Пара.
в)Инертни газове.
г)Кислород.

33.При обявяване на пожарна тревога, вахтените:
а)Остават по местата си и изпълняват задълженията си до освобождаване от вахта.
б)Незабавно се явяват на мястото на пожара и се включват в гасенето.
в)Започват носене на вахта в авариен режим, при което смяната се извършва на 30 минути.
г)Напускат мястото на носене на вахта и се включват в задълженията си по разписанието за борба с пожар.

34.Електрическото захранване в района на пожара може да бъде изключено:
а)От главния механик.а
б)Само след разрешение от Електро механика.
в)От всеки член на екипажа.
г)Само след разрешение от капитана.

35.Помещението, запълнено с въглероден двуокис не трябва да се отваря:
а)Най малко два часа след пускане на газа в нега.
б)По време в което тече процедурата по запълване на помещението с газ.
в)Най малко 72 часа след пускането на газа в него.
г)Най малко 24 часа след пускането на газа в него.

36.При оказване на медицинска помощ на човек с трета степен на изгаряне трябва:
а)Да го изправя и накарам да ходи, за да подобри кръвообращението си.
б)Да покрия обгорените места с дебели стерилни пластири.
в)Да потопя обгорелите места в студена вода.
г)Да поставя затоплящи спиртни компреси.

37.Възможността за възникване на пожар се определя от едновременното наличие на:
а)Дървени предмети, хартия и огън.
б)Кислород, въглероден диоксид и азот;
в)Горива и масла, огън и въглероден диоксид;
г)Горимо вещество, кислород и източник на запалване;

38.Ефектът на действие на водата върху пожара се увеличава, ако се използва:
а)Струя с високо налягане.
б)Струя като факел;
в)Плътна водна струя;
г)В дисперсно състояние ( разпръсната водна струя)

39.Кой от изброените пожаарогасителни агенти е най-безопасен за екипажа? 
а)Инертнигазове;
б)Прахови състави;
в)Вода.
г)Механична пяна;

40.Изхвърлянето зад борд на вредни вещества в опаковки:
а)Не се разрешава.
б)Разрешава се изхвърлянето 5км над района на пристанището и 1км под него;
в)Разрешава се само след разрешение на местния компетентен орган;
г)Се разрешава извън района на пристанището;

41.Коляно - мотовилковия механизъм на ДВГ служи за:
а)Превръщане на възвратно - постъпателното движение на буталото във въртеливо движение на коляновия вал.
б)Задвижване на разпределителния вал.
в)Предава мощноста на ДВГ към винта.
г)Закрепване на буталата на ДВГ в цилиндровите втулки.

42.Регулирането на горивните дюзи включва:
а)Регулиране на налягането при отваряне на иглата на разпръсквача
б)Регулиране на налягането на горивоподаване.
в)Регулиране на количеството на подаваното гориво.
г)Регулиране на момента в който се подава горивото.

43.При четиритактовите ДВГ, броят на оборотите на разпределителният вал са:
а)Равни на оборотите на коляновия вал.
б)Два пъти по-вече от оборотите на коляновия вал.
в)Два пъти по-малко от оборотите на коляновия вал.
г)Четири пъти по-малко от оборотите на коляновия вал.

44.Термина "ход на буталото", при ДВГ означава:
а)Сумата от хлабините в мотовилковата шийка и буталния болт които предизвикват чукане в КММ.
б)Разстоянието между оста на коляновия вал и долната опорна повърхнина на цилиндровата глава.
в)Ход на буталото е цялото разстояние което изминава буталото за четирите такта на ДВГ.
г)Разстоянието между горна мъртва точка и долна мъртва точка на буталото.

45.Реверсивната  муфа служи за:
а)Промяна на посоката на въртене на ДВГ.
б)Промяна стъпката на винта.
в)Промяна на оборотите на въртене на винта.
г)Промяна на посоката на въртене на винта.

46.Баластната система служи за:
а)Прехвърляне на гориво в разходните танкове на ДВГ.
б)Контролирано изхвърляне на сточни води с цел опазване на водната среда.
в)Изхвърляне на вода проникнала в корпуса на кораба в следствие на пробойна или гасене на пожари.
г)Приемане или изхвърляне на вода с цел промяна на газенето, диферента или крена.

47.Балера е елемент от:
а)
б)Котвеното устройство.Швартовото устройство.
в)Рулевото устройство.
г)Системите за глобална ориентация.

48.Тръбата през която преминава котвената верига за да влезе във верижния сандък се нарича:
а)Шкафут
б)Глагол-гак
в)Шегел
г)Палубен клюз.

49.През дейдвудната тръба преминава.
а)Балера.
б)Гребния винт.
в)Гребния вал.
г)Шкентела.

50.Талрепа е елемент употребяван при:
а)Горивоподаващата система при Ванкеловия двигател.
б)Баластните операции.
в)Навигационното оборудване.
г)Такелажа на кораба.

51.Флорите и бимсите са:
а)Имена на въжета закрепящи корабните платна.
б)Микроорганизми развиващи се в подводната външна част от корпуса на кораба.
в)Авариино снабдяване на спасителните лодки.
г)Елементи от корпуса на кораба.

52.Шпангоутите и стрингерите са части от:
а)Корпуса на кораба.
б)Такелажа на кораба.
в)Швартовото устройство
г)Рулевото устройство.

53.Лодбалките служат за:
а)Спускане и вдигане на лодките.
б)Откриване на лодки с помощта на РЛС.
в)Закрепване на мачтата.
г)Контейнери за съхраняване на лодъчно имущество.

54.При подмяна на предпазителите не е допустимо:
а)Да се заменят стопяемите вложки с проводници с произволно сечение.
б)Веригата да е под напрежение и да не се използват изолиращи ръкавици или клещи.
в)На изключения участък в който се подменят предпазители се слага табела.
г)На мястото на стопяеми предпазители да се монтират автоматични.

55.От коя част на цифрата се  измерва газенето: 
а)от горната част на цифрата
б)от средата между две съседни цифри
в)от долната част на цифрата
г)от средата на цифрата

56.Измерването на газенето на кораба е в:
а)във футове и инчове
б)метри и сантиметри и/или футове и инчове
в)метри и дециметри
г)в сажени

57.Какви действия трябва да се предприемат за поддръжка на котвеното устройство: 
а)изправността на стационарния стопор и верижните стопори и талрепи
б)проверка на котвената верига за разхлабени или липсващи контрафорси
в)проверка на котвения шегел за деформации и затягане
г)всичко изброено в останалите отговори

58.Как се наричат електромеханичните котвенни устройства с вертикална ос на въртене;
а)Шпигати
б)Брашпилове
в)Щтилове
г)Шпилове

59.Как се наричат електромеханичните котвенни устройства с хоризонтална ос на въртене;
а)Щтилове
б)Шпилове
в)Брашпилове
г)Шпигати

60.Футщок е? 
а)Мачтова греда за закрепяне на флагове или макари.
б)Английска мярка за дължина.
в)Част от адмиралтейска котва.
г)Уред за измерване на дълбочина.

1 коментар: