петък, 21 декември 2012 г.
ОПТ - Обработка и подреждане на товар
1. За целите на транспортния процес, една от най-често срещаните класификация на товарите е:
а)По начин на натоварване
б)По произход, по физико-химични свойства, по техника на превоза и съхранението
в)По външен вид
г)По тегло
2.Особено режимни са товарите:
а)За които винаги се изисква специално разрешение за превоз на кораби
б)За които при превоза и съхранението се изисква спазване на определени условия
в)За които се изисква да се превозват само в контейнери
г)За които има специален митнически режим
3.Тежките товари (с маса на товарната единица над 5 тона) се отнасят към:
а)Необработени товари
б)Масови товари
в)Генералните товари
г)Укрупнени товари
4.Натрупни товари се отнасят към:
а)Масовите товари
б)Генералните товари
в)Маркираните товари
г)Наливни товари
5.За целите на транспортния процес, една от най-често срещаните класификация на товарите е:
а)Масови товари, генерални товари и особено режимни товари
б)Обработени и необработени товари
в)Маркирани и немаркирани товари
г)С маркировка и без маркировка
6.Масови са товарите:
а)Единични товари с голяма маса
б)Които се превозват целогодишно
в)Които се превозват само в контейнери
г)Които се превозват без опаковка, наливно, насипно или натрупно
7.Наливните товари се отнасят към:
а)Опасните товари
б)Маркираните товари
в)Генералните товари
г)Масовите товари
8.Към натрупните товари се отнасят:
а)Контейнерите
б)Въглища, руда, метални или чугунени слитъци
в)Обработените товари
г)Товар от живи животни
9.За целите на транспортния процес, една от най-често срещаните класификация на товарите е:
а)Обработени и необработени товари
б)С маркировка и без маркировка
в)С товарни документи и без товарни документи
г)Сухи и наливни
10.Генерални са товарите:
а)Които се състоят от отделни опаковани или неопаковани товарни единици
б)Които са предназначени само за едно пристанище
в)Които се превозват само в опаковка
г)Само товарите между български пристанища
11.Насипните товари се отнасят към :
а)Масовите товари
б)Маркираните товари
в)Обработените товари
г)Генералните товари
12.Към насипните товари се отнасят:
а)Бройните товари
б)Обработени товари
в)Зърно, пясък, цимент без опаковка
г)Уедрени товарни единици
13.Обичайно натрупните товари се превозват:
а)В торби
б)С опаковка
в)В контейнери
г)Без опаковка
14.Какво означава понятието "съвместимост на товарите" ?
а)Възможност за съвместен превоз (в едно товарно помещение) на един и същ вид товарни единици, предназначени за едно и също пристанище
б)Възможност за съвместен превоз (в едно товарно помещение) на различни по вид товари
в)Възможност за съвместен превоз (в едно товарно помещение) на един и същ вид товарни единици, предназначени за различни пристанища
г)Възможност за превоз (в различни товарни помещения) на един и същ вид товар, предназначени за едно пристанище
15.Маркировката на товарите се разделя на:
а)Фабрична, отправна, транспортна и специална
б)Дневна и нощна
в)Вътрешна и външна
г)Пряка и условна
16.Маркировката на товарите се състои от:
а)Нанесени надписи и условни знаци върху отделните транспортни единици (колети)
б)Вътрешната и външната тара на всяка транспортна единица
в)Товарните документи и спецификациите за всяка транспортна единица
г)Записки на щурмана
17.Самозагряването и самозапалването на товарите е явление характерно за :
а)Барут
б)Нефтопродукти
в)Въглища, влакнести материали, зърно
г)Обработен дървен материал
18.Хигроскопичност на товарите е :
а)Свойството на товарите да променят агрегатното си състояние под въздействие на налягането
б)Свойството на товарите да променят цвета си под действие на светлината
в)Свойството на товарите да увеличават еластичността си при определени условия
г)Свойството на товарите да поглъщат или да отделят водни пари
19.Замръзването на товарите е явление, характерно за :
а)Генерални товари
б)Натрупни и насипни товари от органичен произход
в)Наливни товари
г)Товари превозвани в газообразно състояние
20.Самозапалването на товарите се дължи на :
а)Липсата на кислород в товарните помещения
б)Повишаване на температурата на товара вследствие на окисляване на веществото от кислорода във въздуха
в)Повишаване на температурата на товара вследствие на слънчевите лъчи
г)Наличието на остатъци от инертни газове в товарното помещение
21.При превоз с кораби, от какви обективни обстоятелства е обусловена "несъвместимостта" на товарите ?
а)От различните товарополучатели на отделните видове товари, предявявани за превоз
б)От различните пристанища на назначение на отделните видове товари, предявявани за превоз
в)От различните физико-химични свойства на отделните видове товари, предявявани за превоз
г)От различните товароизпращачи на отделните видове товари, предявявани за превоз
22.До какво може да доведе нарушаване на изискванията за "съвместимост" на товарите при превоз с кораб?
а)Влошаване или загуба на качествата на товарните единици
б)Нарушаване на графика на движение на корабите и удължаване срока за доставка на товарите
в)Затруднения при разтоварните операции в първото и междинните пристанища
г)Невъзможност за съвместни действия на органите на пристанищните власти и товарополучателя при разтоварните операции
23.Кораб предназначен за превоз на опасни товари, освен изискващите се корабни документи, допълнително трябва да бъде снабден с :
а)С корабен документ "Свидетелство за специална и допълнителна подготовка"
б)С корабен документ "Свидетелство за допуск"
в)С корабен документ "Противопожарен сертификат"
г)С корабен документ "Санитарен сертификат"
24.При превоз на опасни товари по вътрешните водни пътища, кой e отговорен за спазване правилата на ADN ?
а)Агента на корабособственика
б)Получателят на товара
в)Отправителят на товара
г)Водачът на кораба
25.При превоз на опасни товари по Дунава, от кого водачът на кораба трябва да получи писменни инструкции, които трябва да придружават опасния товар?
а)От товарополучателя
б)От митнически орган
в)От производителя на товара
г)От товароотправителя
26.За какво служат писмените инструкции, придружаващи опасен товар при превоз с кораб по р.Дунав ?
а)Като инструкции за поведение и действие при авария или извънредни ситуации
б)Като инструкции за правилното подреждане на товара
в)Като инструкции за лицата, отговарящи за контрола върху товарните операции
г)Като инструкции за съвместимост на товарите
27.Къде на борда на кораба трябва да се намират съответните писмени инструкции при превоз на опасен товар ?
а)В машинно отделение
б)В канцеларията на кораба, наред с останалите корабни документи
в)На видно място в товарните помещения
г)На мостика на кораба, отделно от останалите инструкции
28.За действия при аварии или извънредни обстоятелства, които могат да се получат по време на превоз на опасни товари, на водача на кораба се предоставя:
а)Товарен манифест по образец на ВОПОГ
б)Свидетелство за допуск
в)Писмени инструкции
г)Санитарно свидетелство
29.Кой има задължението да запознае екипажа на кораба с писмените инструкции за превоз на опасен товар ?
а)Товароотправителят
б)Водачът на кораба
в)Администрацията, контролираща претоварните операции
г)Гранична полиция
30.Какво трябва да се направи първаночално при авария на палубата на кораб, който превозва опасни товари, ако при аварията има поражения на членове на екипажа от въздействие на опасните товари?
а)Да се уведоми най-близкият компетентен орган и да се чакат инструкции
б)Да се уведоми корабопритежателя или корабния агент и да се чакат инструкции
в)Да се запази спокойствие, да се оцени обстановката и да се окаже първа помощ на пострадалите лица, при спазване на изискванията за безопасност на останалите лица на борда на кораба
г)Всички лица да напуснат борда на кораба
31.В какъв документ са предписани мерките, които трябва да се предприемат при авария или извънредни обстоятелства?
а)В писмени инструкции
б)В Свидетелство за допуск
в)В Товарен Манифест по образец на ВОПОГ
г)Санитарно свидетелство
32.На какъв език трябва да са писмените инструкции, придружаващи опасните товари при превоз с кораб?
а)На език, който водачът на кораба може да чете и разбира, а така също и на на всички езици на страните на произход на товара и, транзитно преминаване и назначение
б)На английски език
в)На немски френски и руски език
г)Няма значение от езика.
33.Кого трябва да запознае водачът на кораба с писменните инструкции, придружаващи опасен товар при превоз на кораб
а)Получателят на опасния товар
б)Пристанищните работници, осъществяващи товарните операции
в)Лицата намиращи се на борда на кораба
г)Органите на митницата в страната на получателя
34.Какво трябва да се направи първаночално при авария на палубата на кораб, който превозва токсични товари, ако при аварията има поражения на членове на екипажа от въздействие на токсичните товари товари?
а)Да се уведоми корабопритежателя или корабния агент и да се чакат инструкции
б)Да се подаде сигнала "Дръж се встрани от мен"
в)Да се предприемат необходимите мерки за предотвратяване изтичането на токсичните вещества
г)Да се използват средства за индивидуална защита и да се евакуират пострадалите от опасната зона
35.Товароподемност на кораба е:
а)Максималното количество товар в регистрови тонове, което може да се натовари на кораба при наличие на необходимите за рейса запаси
б)Максималното количество товар в куб. метри, което може да се натовари на кораба при наличие на необходимите за рейса запаси
в)Максималното количество товар в метрични тонове, което може да се натовари на кораба при наличие на необходимите за рейса запаси
г)Съотношение между теглото на празния кораб и полезния товар в метрични тонове
36.Водоизместване на кораба се нарича:
а)Обемът на товарните помещения на кораба
б)Теглото на изместената от кораба вода
в)Теглото на товара, който може да натовари кораба
г)Съотношение между максималното и моментното газене на кораба
37.Способността на кораба да плава при запазване на достатъчна устойчивост, ако един или няколко отсека са запълнени с вода, се нарича:
а)Плавателност
б)Непотопимост
в)Запасна плавателност
г)Ходкост
38.При получаване на пробойна и запълване с вода някои от отсеците на кораба:
а)Увеличава се товароподемността на кораба
б)Увеличава се водоизместването и средното газене на кораба за сметка на водата, навлязла в наводнения отсек
в)Изменя се специфичната товаровместимост на кораба
г)Увеличава се надводния борд на кораба
39.Намаляването на устойчивостта на кораба при запълване с вода на някои от отсеците на кораба се дължи на:
а)Увеличеното водоизместване на кораба
б)Теглото на навлязлото количество вода
в)Свободната повърхност на водата в наводнения отсек
г)Намаляването на надводния борд
40.Водоизместването на кораба при равни други условия, се изменя в зависимост от:
а)Наличието на свободната повърхност в товарния отсек
б)Специфичната товаровместимост на кораба
в)Специфичния товарен обем на товара
г)Натоварването на кораба
41.Силите на теглото на корпуса на кораба и на товара са:
а)Насочени перпендукулярно на обшивката на корпуса на кораба и неравномерно разпределени
б)Насочени перпендикулярно на обшивката на корпуса на кораба и се стремят да я разкъсат
в)Насочени вертикално надолу и се стремят да потопят кораба във водата
г)Разположени под прав ъгъл една спрямо друга и се стремят да създадат изправящ момент
42.Силите на налягането на водата са разпределени по външната обшивка на кораба:
а)Концентрирани в равнината на средното ребро
б)Вертикално нагоре
в)В диаметралната равнина на кораба
г)Перпендикулярно на повърхността на подводната част от корпуса на кораба
43.Силите на теглото на кораба и на товара и силите на налягането на водата са разпределени по дължина на кораба:
а)Неравномерно
б)Равномерно
в)Равни и противоположно насочени
г)В диаметралната равнина в областта на средното ребро
44.В общия случай, непотопимостта на кораба се обезпечава чрез:
а)Наличие на комингси на товарните помещения
б)Наличие на напречни водонепроницаеми прегради
в)Наличие на люкови закрития
г)Наличието на бимси и стрингери
45.При получаване на пробойна и запълване с вода някои от отсеците на кораба:
а)Увеличава се устойчивостта на кораба
б)Увеличава се товароподемността на кораба
в)Образува се диферент на кораба към носа или кърмата, в зависимост от разположението на наводнените отсеци
г)Увеличава се запасната плавателност
46.Водоизместване на кораба "празен" се нарича:
а)Теглото на кораба с постоянни запаси, снабдяване и оборудване, но без товар, гориво, екипаж и запаси.
б)Водоизместването на подводната част на кораба
в)Теглото на кораба с постоянни запаси, снабдяване и оборудване включително гориво, екипаж и запаси.
г)Теоритичното теглото на корпуса на кораба
47.Равнодействащата сила на налягането на водата е:
а)Приложена в центъра на тежеста на кораба и насочена вертикално надолу
б)Приложена в центъра на тежеста на кораба и насочена вертикално нагоре
в)Приложена в средната напречна равнина на кораба и насочена вертикално нагоре
г)Приложена в центъра на потопения обем на кораба и насочена вертикално нагоре
48.Непотопимост на някои кораби се обезпечава чрез:
а)Наличие на люкови закрития
б)Наличие на комингси на товарните помещения
в)Наличие на двойно дъно и двойни бордове
г)Увеличаване на надводния борд
49.При получаване на пробойна и запълване с вода някои от отсеците на кораба:
а)Намалява се устойчивостта на кораба, поради появата на свободна повърхност на водата в наводнените отсеци
б)Увеличава се устойчивостта на кораба
в)Увеличава се товароподемността на кораба
г)Намалява газенето на кораба
50.Напреженията от общото огъване в корпуса на кораба обикновено довеждат до :
а)Увеличаване на надводния борд на кораба
б)Провисване и усукване на корпуса на кораба
в)Увеличаване на водоизместване на кораба
г)Увеличаване на водоизместването
51.При провисване на средната част на кораба се получава:
а)Увеличаване на товаровместимостта на кораба
б)Вътрешни напрежения в корпуса на кораба - в палубата на опън, а в дъното - на натиск
в)Уравновесяване на вътрешните напрежения в корпуса на кораба
г)Вътрешни напрежения в корпуса на кораба - в палубата на натиск, а в дъното - на опън
52.При вълнение провисването на средната част на кораба е опасно при:
а)Заставане на кораба със средната част над долината на вълната
б)Заставане на кораба със средната част над върха на вълната
в)При напречно клатене на кораба
г)При диферент към носа
53.По дължина на кораба теглото на основния корпус е разпределено:
а)Неравномерно
б)Основно в средната част на кораба
в)Съсредоточено
г)По двата борда
54.При провисване на носа и кърмата на кораба се получават :
а)Напрежение на натиск в надстройката
б)Вътрешни напрежения в корпуса на кораба - в палубата на натиск, а в дъното - на опън
в)Уравновесяване на вътрешните напрежения в корпуса на кораба
г)Вътрешни напрежения в корпуса на кораба - в палубата на опън, а в дъното - на натиск
55.При заставане на кораба със средната си част над долината на вълната:
а)Увеличава се напречното клатене
б)Получава се провисване на носовата и кърмовата част на кораба
в)Получава се провисване на средната част на кораба
г)Увеличава се метацентричната височина
56.Провисването на средната част на кораба се дължи на:
а)Фабрична, отправна, транспортна и специална
б)Превишаване на теглото на корпуса и товара в средната част на кораба в сравнение с теглото на корпуса и товара в носовата и кърмова части
в)Наличие на товар със специфичен товарен обем, по-голям от товаровместимостта на кораба
г)Наличие на сантинни води в машинно отделени
57.При заставане на кораба със средната си част над долината на вълната:
а)Увеличава се сечението на потопения обем на корпуса на кораба
б)Дъното на кораба е подложено на натиск, а палубата на опън.
в)Увеличава се напречното клатене
г)Дъното на кораба е подложено на опън, а палубата на натиск
58.При натоварване на кораба само с "тежки" товари, се използва напълно само:
а)Само товаровместимостта на кораба
б)Само товароподемността на кораба
в)И товароподемност и товаровместимост на кораба
г)Водоизместването на кораба
59.Какви външни сили действат на корпуса на кораб, намиращ се в покой в тиха вода
а)Сила на теглото на корпуса на кораба и товара и сили на налягането на водата
б)Сила на земното притегляне
в)Сила на вятъра и сила на съпротивлението
г)Силите от уравнението на Бернулий
60.Равнодействащата сила на силите на теглото на корпуса на кораба и товара е:
а)Равна по големина и обратна по посока на метацентричната височина
б)Приложена в средната напречна равнина на кораба и насочена вертикално надолу
в)Приложена в центъра на формата на кораба и е насочена вертикално на долу
г)Приложена в центъра на тежестта на кораба и е насочена вертикално на долу
61.Налягането на водата се стреми:
а)Да създаде крен на кораба поради наличие на "мъртъв товар"
б)Да създаде диферент на кораба поради различия във формата на носа и кърмата на кораба
в)Да изведе кораба от състояние на покой
г)Да измени формата на корпуса на кораба и да го изтласка от водата
62.При натоварване на кораба само с "леки" товари, не се използва напълно :
а)Подводния обем на товарните помещения
б)Товаровместимостта на кораба
в)Товаровместимостта и товароподемността на кораба
г)Товароподемността на кораба
63.При натоварване на кораба само с "лек" товар, се използва напълно:
а)И товаровместимост и товароподемност
б)Само товароподемността на кораба
в)Само товаровместимостта на кораба
г)Нито едно от трите
64.Степента на сбиване (слягане) на товарите се увеличава със:
а)Намаляване влажността на товарите
б)Повишаване на влажността и увеличаване продължителността на съхранение на товарите
в)Намаляване температурата на товарите
г)Увеличаването на количеството на приетия товар
65.Сбиваемост е:
а)Склонност на товарите да отделят прахови частици във въздуха
б)Склонност на товарите да се свързват и да образуват монолитна маса
в)Склонност на товарите да се разпиляват при претоварни операции
г)Склонност на товарите да променят агрегатното си състояние
66.Склонност към "сбиване" (слягане) имат товари като:
а)Товари превозвани в наливно състояние
б)Ламарина на пачки
в)Генерални товари без опаковка
г)Зърнени товари, прахообразни товари превозвани насипно
67.Степента на сбиване (слягане) на товарите се увеличава със:
а)Уедряване на частиците на насипните товари
б)При нееднаква големина на частиците на насипните товари
в)Увеличаване на гладкостта и заоблеността на частиците на насипните товари
г)Увеличаването на газанато на кораба
68.Метални тръби на връзки, натоварени на кораб е:
а)Натрупен товар
б)Генерален товар
в)Насипен товар
г)Масов
69.Тара е :
а)Опаковката на товара
б)Теглото на товара в метрични тонове
в)Специфичната маркировка на опаковката на товара
г)Обемна товарна единица
70.Тарата бива:
а)Охлаждаща и термоизолационна
б)Уплътняваща и сепарираща
в)Вътрешна и външна
г)Масова и наливна
71.В зависимост от това, какви фактори от външната среда са опасни за товарите, тарата бива :
а)Маркирана и немаркирана
б)Постоянна и разглобяема
в)Твърда, полутвърда и мека
г)Газообразна или течна
72.От гледна точка допустимата грешка, измерване на количеството товар по газенето на кораба е приемливо:
а)Само за товари в контейнери
б)За всички видове товари
в)За товари превозвани в натрупно и насипно състояние
г)Само за генерални товари
73.За определяне на количеството товар по газенето на кораба е необходимо да се замери:
а)Носовото газене, кърмовото газене и газенето в мидела
б)Кърмовото газене
в)Носовото газене
г)Газенето в мидела
74.Средното газене на кораба се определя:
а)Като средното аритметично от стойностите на носовото и кърмовото газене
б)По газенето на кораба в средната част (мидела)
в)Като средно аритметично от стойностите на носовото газене, кърмовото газене и газенето в мидела.
г)Като сума от носовото газене, кърмовото газене и газенето в мидела
75.За определяне на количеството товар по газенето на кораба, екипажът на кораба трябва да разполага с :
а)Мерително свидетелство на кораба, който се товари
б)Теоритичните чертежи на типа кораби от дадената серия
в)Специфичното тегло на товара
г)Диаграмата на Рид
76.За определяне на количеството товар по газенето на кораба, газенето се измерва :
а)Непосредствено след натоварване на кораба
б)Непосредствено преди отплаването на кораба
в)Преди товарене и след натоварване
г)По време на товарните операции
77.При определяне на количеството товар по газенето на кораба, допълнително трябва да се има в предвид :
а)Пристанището на назначение
б)Специфичното тегло на товара
в)Специфичния товарен обем
г)Наличието на вода в сухите отсеци и дренажните цистерни
78.За определяне на количеството товар по газенето на кораба се използва:
а)Специфичното тегло на товара
б)Мерително свидетелство на кораба, който се товари
в)Товарните таблици на пристанищния оператор
г)Писмени инструкции на товароотправителя
79.За определяне на количеството товар по газенето на кораба, газенето се измерва :
а)По левия и по десния борд
б)Само по борда който е открит(към водата)
в)Само по борда който е към кейовото място
г)Само в мидела на кораба
80.При определяне на количеството товар по газенето на кораба, и установено количество вода в някой отсеци преди натоварване :
а)При замерване на газенето на кораба след натоварване, количеството вода в отсеците не е от значение, стига водата да е отчетена
б)При замерване на газенето на кораба след натоварване, количеството вода в отсеците задължително трябва да е същото
в)При замерване на газенето на кораба след натоварване, задължително вода не трябва да има
г)Преди натоварване, количеството вода в отсеците задължително трябва да се отстрани в приемни съоръжения
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)

Няма коментари:
Публикуване на коментар